© Colourbox

Träningsdagboken motiverar dig

Håll motivationen uppe när du styrketränar och undvik att bli skadad med hjälp av en träningsdagbok.

Många tappar lusten att styrketräna om det känns som om resultaten uteblir. Reaktionen är helt naturlig eftersom vi i hög grad motiveras av att bli bättre och av att märka framsteg. Dessvärre tar det 4–6 veckor innan de första resultaten märks när man styrketränar, och många ger därför upp eftersom träningen inte verkar fungera.

Träningsdagboken löser problemet

En träningsdagbok kan lösa motivationsproblemet. I en träningsdagbok kan du se svart på vitt om du blir starkare. Om du klarar av att lyfta flera kilo på skivstången efter en vecka eller två, så har du blivit starkare. Om du klarar av att göra 3 eller 4 set istället för 2 set, så har du också blivit starkare. Om du klarar av att göra en hel eller en halv cirkel mer när du tränar, så har du också utvecklat din styrka.

Ökar träningsutbytet

Dagboken kan också ge dig ett bättre träningsutbyte eftersom den påminner dig om att öka belastningen med jämna mellanrum. Samtidigt kan dagboken göra att du slipper bli skadad eftersom den hjälper dig att hålla koll på hur hårt du tränar. De flesta skador beror på överbelastning när vi plötsligt sätter igång och tränar för mycket. Om du hela tiden kan se hur du tränar så minskar risken att du plötsligt börjar träna med för tunga vikter. Det är också bra för motivationen att se att man har lyckats följa sin träningsplanering under en hel månad eller längre.

>> Ladda ned din träningsdagbok här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: