© Colourbox

Träningsdagbok

Genom att skriva ned några få, men viktiga, upplysningar om dina träningspass kan du bli starkare på kortare tid.

11 augusti 2010

En enkel, lättöverskådlig träningsdagbok kan dessutom göra att du blir mer motiverad samtidigt som du förebygger skador.

Många tappar lusten att styrketräna om de inte märker några resultat. Reaktionen är fullt förståelig eftersom många främst blir motiverade av att göra framsteg och känna att de utvecklas. Dessvärre får man räkna med att det tar 4–6 veckor innan de första synliga effekterna av styrketräningen visar sig. En träningsdagbok kan dock vara till hjälp. I träningsdagboken kan man tydligt se om man har blivit starkare. Om man efter en vecka eller två kan göra samma övning med en tyngre skivstång så är det ett bevis på att man blivit starkare. Om man kan göra 3 eller 4 set av en övning i stället för 2 set har man också blivit starkare. Det är enkelt och tillförlitligt.

Det enda som behövs är ett papper eller en kopia av vår träningsdagbok som kan användas i samband med att man tränar. I dagboken kan man anteckna hur det går under var och en av de sex dagliga övningarna. Dagboken kan också bidra till ett bättre träningsutbyte eftersom den visar när det är dags att sätta på tyngre vikter. Samtidigt förebygger dagboken skador genom att den kan styra intensiteten på träningspassen. De flesta skador beror på att vi plötsligt gör för många övningar eller använder för tunga vikter. Om man jämför med hur man tränade senast blir det lättare att anpassa belastningen.

Ladda ned

Ladda ned Traningsdagbok.pdf

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: