Läs också

Utfallssteg

Utfallssteg

Träna benen före överkroppen

Styrketräna benen innan du blir trött i överkroppen.

24 februari 2012

Om man tränar på gym bör man vänta med roddmaskinen och crosstrainern tills man är klar med benövningarna. När man blir trött i överkroppen så försämras nämligen balansen, och risken för att skada sig ökar under ett tungt benstyrkepass. Den slutsatsen drar forskare vid Department of Physical Therapy på New York Institute of Technology.

De mätte balansen hos 14 försökspersoner före och efter att de hade tränat överkroppen och de kunde konstatera att trötthet i överkroppen har stor påverkan på balansen, och därmed på hur mycket och hur säkert man kan lyfta en vikt.

Tre råd till styrkepasset

  1. Gör övningar som involverar många muskler samtidigt, t.ex. marklyft, benböj och utfallssteg.

  2. Ta en vilodag från hantlarna och maskinerna när du har styrketränat. Under vilodagen kan du gärna ta en promenad, löpa eller cykla.

  3. Det är inte farligt att styrkeoch konditionsträna samma dag, men muskeltillväxten stimuleras inte lika bra. Om träningspassen delas upp växer musklerna snabbare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: