Håll inte andan Släpp ut luften sakta när övningen känns som mest ansträngande. Dra in ny luft när det känns lättast.

Ta ett djupt andetag

Lär dig att andas på rätt sätt när du styrketränar. Det gör att du blir starkare, mindre skadebenägen och att du återhämtar dig bättre. Se här hur du kan utnyttja din andningsteknik för att få ut optimalt av träningen.

19 maj 2011

Ett ytligt andningsmönster, då endast bröstkorgen utvidgas, är inte speciellt effektivt när man styrketränar. Istället bör du följa våra råd. Den andningstekniken ger bra stöd för ryggen samtidigt som nerverna i musklerna gör att du blir starkare.

Fördelar

Med hjälp av rätt andningsteknik får du ett bättre stöd för ryggraden så att du kan lyfta tyngre vikter utan att skada dig.

Om du utnyttjar andningstekniken när du t.ex. sitter i bilen, bussen och i andra situationer, så återhämtar du dig också bättre.

Gör så här

  • Lägg på lite lättare viktskivor på hantlarna eller skivstången jämfört med vad du brukar ha när du tränar. Det handlar snarare om att lyfta rätt än om att lyfta tungt.

  • Ta ett djupt andetag så att magen och ryggen pressas ut.

  • Håll andan.

  • Ta tag i skivstången och lyft den.

  • Medan du lyfter låter du 75 procent av luften sippra ut långsamt genom munnen.

  • Medan du sänker drar du in mer luft.

OBS Träna gärna på andningstekniken utan vikter. Sätt dig på en stol och placera händerna i midjan så att tummarna hamnar på ryggen och de övriga fingrarna hamnar framme på magen. Börja med att följa magens rörelser när nu andas in. Så snart du har kontroll på rörelsen kan du prova att pressa sidorna av magen utåt med hjälp av inandningsluften. Därefter försöker du pressa ryggen bakåt.

Avsluta med att pressa ut magen, ryggen och sidorna samtidigt. Kroppen ska vidgas när du andas in, och dras ihop när du andas ut.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: