”Superträning” sparar tid och är effektivt

Forskning visar att man förbränner mer fett på kortare tid genom att styrketräna mer tidseffektivt.

I en studie som utfördes på Syracuse University i USA fick 10 testpersoner först styrketräna enligt den vanliga styrkemetoden – dvs. 4 set à 10 upprepningar.

Efter varje set vilade de i 2–5 minuter. Vid nästa tillfälle fick de träna mer tidseffektivt genom att utföra sex parvisa övningar. Först gjorde de 10 repetitioner av en övning och därefter – utan att vila – 10 repetitioner av en annan övning som aktiverade musklerna på motsatt sida av leden. Därefter vilade de i en minut.

Det supereffektiva styrkepasset tog bara hälften så lång tid men förbrände ändå lika mycket kalorier.

Så tränar du tidseffektivt

  • Sätt ihop ett träningsprogram med 6–8 olika övningar.

  • Sätt ihop övningarna parvis.

  • Övningsparet ska bestå av en övning som tränar en viss muskelgrupp, och en övning som tränar muskelgruppen på motsatt sida av leden.

  • Gör inget uppehåll mellan de parvisa övningarna.

  • Vila en minut efter varje övningspar.

  • Gör totalt 4 x 10 av varje övningspar.

Source #Journal of Strength and Conditioning Research

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: