Mand, Kettlebell, Fritlagt,
© Valling.com

Träna hela kroppen på 10 minuter

Med en kettlebell tränar du både styrkan och konditionen samtidigt. 10 minuters effektiv träning 2–3 gånger i veckan är tillräckligt.

Träningsprogram

Växla mellan de två övningarna och försök att skippa pauserna helt under de 10 minuter som du tränar. I början kommer du antagligen behöva vila en kort stund då och då – för att du ska hämta andan – men försök att gradvis minska pauserna. Gör övningen 5–8 gånger med varje hand innan du fortsätter med den andra övningen. Känn sedan efter hur jobbigt träningspasset har varit.

Om det var för lätt kan du öka längden på passet med ett par minuter; håll dock inte på längre än 20 min. per gång. Om du orkar träna längre än så bör du välja ett tyngre klot. Träna helst 2–3 gånger i veckan med en vilodag emellan.

Därför fungerar kettlebells Du utnyttjar träningstiden optimalt, eftersom du hela tiden växlar mellan de två övningarna. Försök att skippa pauserna helt.

Om du koncentrerar dig på några få övningar så blir du bättre rent tekniskt. Ju bättre teknik, desto mer och hårdare kan du belasta kroppen och desto bättre resultat får du.

Träna kort, men hårt. 10 minuters träning är tillräckligt för att du ska komma i bättre form. De effektiva övningarna gör att alla viktiga muskler tränas samtidigt.

Så väljer du rätt kettlebell Ta en hantel och sätt på så många viktskivor att du orkar lyfta maximalt 10 gänger med rak arm. Börja i axelhöjd, lyft hanteln med rak arm och sänk den sedan långsamt igen.

I sportbutikerna varierar viktnivåerna ofta med fyra kilo åt gången, så om du inte kan få tag i en kettlebell som väger lika mycket som hanteln ovan, så väljer du den kettlebell som ligger närmast under på viktskalan. Lyfte du en 14-kiloshantel 10 gånger så köper du en 12-kiloskula.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: