Muskuløs mand med bar overkrop, lysegrå baggrund, MÅ GERNE BRUGES
© Istock

Styrkeskola för hela kroppen – del 1

Bli starkare och få en mer upprätt kroppshållning med hjälp av detta styrketräningsprogram som tränar hela kroppen.

26 januari 2016 av Kasper Danborg och Jesper U. Larsen.

Det här är programmet för dig som vill bli starkare rent allmänt i kroppen. Därmed kan du lättare klara av de fysiska krav du ställs inför såväl på jobbet som på fritiden. Tonvikten ligger på att hela kroppen tränas med övningar som påverkar kroppen i olika ställningar. Musklerna aktiveras mer som en helhet av komplexa flerledsövningar än av separata enledsövningar.

För att belastningen ska bli högre och du varken ska behöva använda hantlar eller skivstänger, så använder vi oss av s.k. powerband, dvs. motståndskraftiga gummiband. Gummiband till träning har hittills mest varit förknippade med rehabträning med mycket lätt belastning, men powerband är av en helt annan kaliber. De extremt slitstarka gummibanden finns i flera tjocklekar och bredder, och de ”tyngsta” har en dragkraft på över 50 kilo.

Så här genomför du programmet

  • Nybörjare: Gör 2–3 set med åtta repetitioner och en minuts vila mellan seten.
  • Erfarna: Gör 4–5 set med åtta repetitioner och en minuts vila mellan seten.
  • Teknik: Tempot ska vara så snabbt som möjligt, men hela tiden kontrollerat. Var fokuserad på tekniken, och även om du ska sträva efter att hålla en hög rörelsehastighet får övningen inte göra ont eller kännas obehaglig.
  • Utrustning: Så kallade powerband är bra och relativt billiga träningshjälpmedel för hemmabruk. Gummibanden finns i olika tjocklekar och med olika belastning – från lätt till tung. De kostar från ca 150 kronor per styck.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: