Forside til træningsskolen del 2 2014
© Valling.com

20+10: Stark med vikter på 30 min – del 2

Vårt 20+10-koncept gör dig stark på bara 30 minuter. 20 min. styrketräning och 10 min. pulshöjande övningar räcker.

18 november 2016 av Jakob Benn & Jannik Petersen.

20 minuter - gör så här

Gör klart varje övning helt och hållet innan du fortsätter i programmet. Det innebär att du gör tre set av den första övningen innan du går vidare till nästa. Vila en minut mellan varje set.

Hur många reps du ska göra beror på din kapacitet.

10 minuter - gör så här

Gör 4–5 rundor och växla hela tiden mellan dessa tre övningar:

Spring på stället 30 sekunder
Vila Ingen
Böj och lyft 10 st.
Vila Ingen
Armhävning 10 st.
Vila 60 sekunder

Sedan börjar du om igen.

Syftet är att pulsen ska öka rejält. Då förbränns nämligen fler kalorier – även timmarna efter att du har tränat. I synnerhet i början kan det vara svårt att orka jobba i 10 minuter, men 5–7 minuter är också godkänt. Öka gradvis ut med fler minuter, och sätt upp som mål att du ska orka hålla tempot uppe under 10 minuter om tre veckor.

Detta behövs

Två hantlar med avtagbara viktskivor. Efter hand kommer du att behöva fler viktskivor i olika storlekar (totalt ca 30–50 kg). Varje hantel bör väga upp emot 20 kg så att du har möjlighet att lyfta relativt tungt.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: