Styrketräningens 10 budord

Många gymbesökare gör samma misstag gång på gång. Det är dags att ändra på det nu. Vi har listat de vanligaste misstagen och visar hur man bör göra i stället.

23 oktober 2013 av Jakob Benn

Styrketräning

Oavsett om du besöker gymmet för att bygga en atletisk kropp, gå ned i vikt eller komma i bättre form, så finns det några fallgropar som du bör undvika.

Här listar vi några vanliga misstag som man kan se hos de som tränar på de flesta gym. Om du följer Aktiv Tränings 10 budord så slipper du skador och får ut maximalt av alla träningstimmar på gymmet.

1. Träna magen på rätt sätt Många kastar sig ned på golvet och gör 50, 70 eller 100 situps, men magmusklerna behöver tränas på samma sätt som kroppens övriga muskler.

För att få resultat bör magmuskelträningen varieras så att den gradvis blir tuffare. Därefter är det viktigt med en återhämtningsperiod. Bra magträning bör innehålla övningar för de raka och sneda magmusklerna samt ländryggen.

För att slippa ryggbesvär är det viktigt att vara lika stark i ryggen som i magen. Gör därför tre set med Plankan, Kabeldrag och Kobran.

2. Träna benen Kroppens största muskler sitter från naveln och nedåt. Det innebär att benträning förbränner fler kalorier och får kroppen att utsöndra mer naturligt tillväxthormon – till nytta för t.ex. armmusklerna. Träna benen oavsett om du löper eller cyklar.

Logga in och ta del av alla de 10 budorden om styrketräning – och skriv ut dem på en plansch: 3. Höj pulsen när du tränar 4. Värm upp på rätt sätt 5. Gör rätt i bänkpressen 6. Tänk på tekniken – även när du kör crossfit 7. Variera din träning 8. Stå stilla när du gör armböjningar 9. Räta på ryggen när du kör rodd 10. Träna lättare

Ladda ned planschen med styrketräningens 10 budord här – skriv ut i A3-format:

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: