Styrketräning: så många set bör du göra

Ju mer vältränad man är, desto fler set behöver man oftast göra.

4 november 2016 av Brian Henneberg

Det beror på att kroppen efterhand vänjer sig vid en allt tyngre arbetsbörda. Nybörjare kan mycket väl nöja sig med 1–3 set, medan de som styrketränat länge ofta kan göra 3–5 set.

När man styrketränar är det viktigt att komma ihåg att...

  • … antalet set är inte alltid det viktigaste. Ofta spelar det lika stor roll hur seten genomförs. Om man t.ex. tränar till utmattning så räcker det ofta med att göra färre set per övning än om man slutar 1–3 repetitioner innan man är helt utmattad.

  • … sänker man vikten långsamt så orkar man antagligen också med att göra färre set. Denna typ av träning, kallad excentrisk träning, är riktigt tuff för musklerna eftersom de spänns under längre tid. Generellt gäller att vikterna ska lyftas snabbt och sänkas långsamt.

  • … det har stor betydelse hur ofta man tränar. Om man t.ex. bara gör ett set med varje muskelgrupp, så behöver man nog träna 2–3 gånger i veckan för att få resultat. Om man gör tre set så räcker det med två styrkepass i veckan, medan man mycket väl kan nöja sig med 1–2 pass i veckan om man gör fem set eller fler.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: