Styrketräning och stretchning

Stretchning före träning?Rent allmänt är svaret nej. Om du känner dig stel och öm efter det senaste träningspasset kan det vara bra. Gör du explosiva rörelser, där du belastar musklerna i ytterlägen, kan dock stretchning öka prestationsförmågan. Stretchning efteråt?Nej, även om stretchövningar kan lindra träningsvärk en kort period, kan de inte ta bort den ömhet som brukar kännas i musklerna dagen efter ett tufft träningspass. PrioriteringVill du bli smidigare ska du stretcha alla stora muskelgrupper du tränat.

30 november 2010

Stretchning före träning? Rent allmänt är svaret nej. Om du känner dig stel och öm efter det senaste träningspasset kan det vara bra. Gör du explosiva rörelser, där du belastar musklerna i ytterlägen, kan dock stretchning öka prestationsförmågan.

Stretchning efteråt? Nej, även om stretchövningar kan lindra träningsvärk en kort period, kan de inte ta bort den ömhet som brukar kännas i musklerna dagen efter ett tufft träningspass.

Prioritering Vill du bli smidigare ska du stretcha alla stora muskelgrupper du tränat.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: