© Colourbox

Styrketräning gör dig osmidig – så är det bara

Helt fel! Det är sättet du styrketränar på som gör dig osmidig.

16 september 2011

När du lyfter vikter är det viktigt att du sträcker ut armarna helt. Gör du bara halva rörelsen så tränas inte smidigheten. Fullföljer du hela rörelsebanan kommer övningarna däremot att ge en form av dynamisk stretchning. Om du går ända ned till golvet med bröstet när du gör armhävningar, så kommer bröstmusklerna att sträckas ut. Du tränar därmed styrka och smidighet på samma gång.

Men stelhet i kroppen behöver inte vara ett tecken på att man har tränat på fel sätt eller att musklerna blivit stela. Du känner säkert igen den känslan av stelhet som uppstår om man har influensa. Den känslan är ett bra exempel på att stela muskler inte nödvändigtvis beror på att man tränat fel. Musklerna styrs av hjärnan. När hjärnan registrerar att något är fel i kroppen så signalerar hjärnan till musklerna att de ska fungera som ett skyddande pansar. Orsaken till att du är stel i kroppen kan också bero på sömnbrist eller felaktiga sittställningar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: