Tänk på: Undvik att böja i höften. Sträck på dig.

VIDEO: Sidoplankan

Sidoplankan tränar magen.

Du tränar:

Mage.

Startposition/rörelse:

Lägg dig på golvet så att du vilar på ena underarmen och utsidan av ena foten. Placera armbågen rakt under axlarna. Spänn kroppen så att du ligger helt rak. Sluta när du inte kan ligga stilla längre.

Tempo:

Statiskt – ligg bara stilla.

Antal:

Nybörjare: 3 x 15–20 sekunder Erfaren: 3 x 20–40 sekunder

Sidovarianten av den klassiska övningen plankan är tuff att göra eftersom den tränar de sneda magmusklerna och musklerna runt höften. Forskning pågår bl.a. om huruvida övningen kan förebygga överbelastningsskador i knäna – t.ex. löparknä som många experter anser bero på svaga muskler runt höften. Dessutom är sidoplankan en övning som stärker coremusklerna – dvs. de små, djupt liggande musklerna som både stödjer och stärker ryggraden.

Gå videre till Squat

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 2

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: