Läs också

Breda pull-ups

Alternativ rodd

VIDEO: Alternativ rodd tränar rygg och överarmar.

13 december 2013 av Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du tränar:

Rygg och överarmar.

Startposition:

Ligg under ett bord, böj bägge benen och greppa tag i kanten med bägge händerna. Håll händerna lite bredare isär än axlarna. Skjut upp höften så att kroppen blir helt rak från axlar till knän.

Rörelse 1:

Dra dig ända upp till bordskanten och ligg kvar med höften upplyft.

Rörelse 2:

Sänk dig något ned mot golvet igen tills armbågarna är vinklade till 90 grader. Dra dig därefter upp igen innan du sänker dig ned med raka armar igen. Detta utgör en upprepning.

Tempo:

Kontrollerat.

Antal:

Nybörjare: 3 x 4–6 Erfaren: 3 x 6–10

Läs mer om övningen Alternativ rodd kallas ibland också för ”fat man’s pull-up”. Den kan göras i flera olika varianter och det är främst musklerna i den övre delen av ryggen som tränas. Övningen gör att du både blir starkare och bygger större muskler. För att övningen ska bli ännu jobbigare kan du göra den med raka ben.

Gå videre till Bulgarisk benböjning

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: