© Istock

Varför är halva marklyft så bra?

På gymmet där jag tränar brukar jag se en del som lyfter skivstången från en ställning – och inte från golvet – när de gör marklyft. Vad är syftet?

Det är en variant av marklyft som kallas rackpull. I vanliga marklyft aktiveras främst framlår, baklår och sätet då man befinner sig längst ned under övningen, halvvägs upp aktiveras främst baklår och ländrygg och i slutet av övningen är det främst länd- och bröstrygg som jobbar. Så om du främst är ute efter att träna länd- och bröstryggen bör du göra rackpulls och skippa de första faserna i marklyft.

Rackpulls kan även användas för att träna tekniken under denna delen av lyftet och för att förbättra greppstyrkan eftersom man oftast kan ha lite tyngre vikter på.

Rackpull

  • 1. Lyft upp stången från golvet till en skivstångsställning. Det gör att du börjar övningen med skivstången strax under knäna.
  • 2. Böj lätt i höfterna och knäna och ta ett brett grepp om skivstången. Håll ryggen rak, armbågarna sträckta och skjut rumpan bakåt.
  • 3. Res på dig genom att sträcka knäna och höfterna samtidigt. Kom upp till stående med sträckta ben och rak överkropp.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: