Komplement till marklyft
Marklyft

Ett bra komplement till marklyft som aktiverar överkroppen lite mer är s.k. thrusters. 

© Istock

Vad kan jag göra mer än marklyft?

Jag brukar alltid göra marklyft när jag stryketränar. Finns det någon liknande övning där överkroppen aktiveras lite mer?

29 januari 2016

Ett bra komplement till marklyft som aktiverar överkroppen lite mer är s.k. thrusters. Övningen som används flitigt i crossfit är en kombination av knäböj (front squat) och armlyft (push press).

Rent konkret överförs kraften från knäböjrörelsen direkt till armlyftet när vikten förs från bröstkorgen vidare upp med raka armar. Därmed tränas både lår, rumpa, axlar, bål, triceps och övre delen av bröstkorgen.

Upprepa övningen med lätta vikter tills du har fått in en bra teknik. Gör därefter tre set med 10–12 repetitioner.

Thrusters:

  • 1. Startposition: Stå med höftbrett avstånd mellan fötterna. Skivstången ska vila mot bröstkorgen och stöttas av händerna med armbågarna framåtriktade. Håll ryggen rak.
  • 2. Rörelsen: Pressa höften bakåt och gör en knäböj så att låren befinner sig djupare än parallellt med golvet. Håll ett kontrollerat tempo och se till att knäna är riktade åt samma håll som fötterna.
  • 3. Res dig upp genom att sträcka i knäna och höfterna samtidigt. Fortsätt rörelsen explosivt så att du utnyttjar kraften från höften till att pressa skivstången ända upp med raka armar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: