Tänk på Tänk på hur du kliver framåt. Föreställ dig att foten är fäst vid en tågräls. Då håller du balansen bättre.

Utfallssteg

VIDEO: Utfallssteg tränar ben- och sätesmusklerna

Du tränar:

Ben- och sätesmusklerna

Startposition:

Stå med höftbrett avstånd mellan fötterna, sträck på kroppen och titta rakt fram. Låt armarna hänga ned längs sidan.

Rörelse:

Ta ett långt steg fram med det ena benet och låt den andra foten vara kvar.

Böj det främre benet och gå så långt ned att låret blir parallellt med golvet. Skjut ifrån med det främre benet och återgå till startpositionen.

Tempo:

2 sekunder ned, explosivt upp.

Antal:

Nybörjare: 3 x 6-8 Erfaren: 3 x 8-12

Läs mer om övningen Det finns många varianter av utfallssteg, och därmed är risken liten att man tröttnar på dem. Och alla har nytta av att göra övningen. Utfallssteg innebär att du både bromsar och skjuter ifrån. För den som spelar fotboll eller utövar någon annan bollsport, är det en rörelse som du gör varje gång en motståndare dribblar, eller när du ska tillbaka till din startposition. Förutom att övningen är bra för ditt idrottande tränar du ben- och sätesmusklerna samt balansen.

Gå videre till armhävningar

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 4

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: