Tänk på: Undvik att falla framåt. Håll ryggen rak.

Utfallssteg med armböjning

VIDEO: Utfall med armböj tränar främst ben, rumpa och balans.

Du tränar: Ben, rumpa och balans tränas mest, men även mage och armar får jobba.

Startposition: Stå med axelbrett avstånd mellan fötterna och rak rygg. Titta rakt fram. Håll hantlarna med raka armar längs sidan.

Rörelse: Ta ett långt steg framåt med det ena benet och låt den andra foten vara kvar. Kliv så långt fram att det främre låret blir vågrätt. Böj samtidigt armarna och lyft hantlarna till bröstkorgen. Skjut ifrån med det främre benet och gå tillbaka till utgångspunkten samtidigt som du sträcker ut armarna igen. Byt ben varannan gång.

Tempo: Kontrollerat framåt, men ett explosivt frånskjut för att komma upp igen.

Antal: Nybörjare: 3 x 5–6 på varje ben Erfaren: 4 x 5–6 på varje ben

Läs mer om övningen Utfallssteg känner du säkert igen, men med hantlar innebär det att du måste ta i mer för att stoppa framåtrörelsen och skjuta ifrån mer för att komma upp. Denna kombiövning passar alla som utövar en idrott med riktningsförändringar. Ben, rumpa och balans tränas mest, men även mage och armar får jobba.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: