Läs också

Breda pull-ups

Turkisk uppresning

VIDEO: En övning för hela kroppen.

19 augusti 2010 av Jacob Søndergaard og Jannik Petersen

Video-övning Turkisk uppresning


Startposition

Ligg på rygg. Håll en hantel med höger hand i riktning upp mot taket. Hälen på höger fot ska vara nära rumpan. Sträck ut vänster arm. Vinkla vänster arm 45 grader mot kroppen. Titta upp mot hanteln.

Rörelsen

  • Pressa höger fot mot golvet och gör en sned situp så att du kommer upp till sittande. Håll balansen med hjälp av vänster arm. Håll armen lodrät och titta på vikten. Spänn magen och hela överkroppen under hela rörelsen. Flytta in vänster underben under höger ben.

  • Skjut höften upp mot taket. Placera därefter vänster knä intill vänster hand. Stöd dig med vänster hand mot underlaget. Håll vikten lodrät över axlarna. Titta upp mot vikten.

  • Räta på överkroppen så att du kommer upp i knästående med kroppstyngden på vänster knä och höger fot. Spänn magen och titta rakt fram. Lägg nu kroppstyngden på den främre fotens häl. Pressa hälen mot golvet och ställ dig upp med armen sträckt över huvudet. Gör därefter hela övningen baklänges tills du ligger ned på golvet igen.

Muskler som tränas

Alla rörelser i den turkiska uppresningen stärker en rad av kroppens viktigaste muskler. Steg 1: Axlarna, som också tränas under övningens övriga faser. Steg 2: Alla magmusklerna och den övre delen av ryggen. Steg 3: Sätesmusklerna, de sneda och raka magmusklerna samt de sneda ryggmusklerna. Steg 4: Baklåren och sätesmusklerna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: