Läs också

Utfallssteg

Utfallssteg

Tänk på Håll armarna still tills du nästan har sträckt helt på benen. Först då utnyttjar du kraften från benen och kan börja rörelsen med att lyfta upp hantlarna med raka armar.

Thrusters

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Ben och axlar

Startposition:

Stå med axelbrett avstånd mellan fötterna och med vikterna på bröstkorgen. Handflatorna ska vara riktade mot varann. Håll ryggen rak och titta rakt fram.

Rörelse:

Sänk rumpan mot golvet tills baklåren är parallella med golvet. Pressa upp armbågarna medan du böjer knäna. Det gör att överkroppen hålls rak.

Sträck på benen explosivt och låt vikterna ligga kvar mot bröstkorgen.

På väg upp lyfter du vikterna med raka armar. Tänk på att vrida vikterna på väg upp, så att handflatorna till slut blir framåtriktade. Sänk sedan vikterna till bröstkorgen och börja om igen.

Tempo:

Långsamt nästan hela vägen, men med ett explosivt frånskjut med benen och ett kraftfullt lyft upp över huvudet.

Antal:

4 x 8–10 repetitioner - 1 minuts vila.

Thrusters

Thrusters, eller överstöt, är en kombination av två basövningar: benböjning och axellyft. Om du har testat crossfit någon gång känner du säkert igen övningen som ökar styrkan och förbättrar konditionen. Thrusters ger extra bra träning för benen. Den kraft som du utvecklar med benen kan du använda för att lyfta vikterna med raka armar. Efter några träningspass kommer du att bli bättre på att överföra kraften från ben till överkropp. Eftersom lyften är kraftfulla och explosiva, så är det viktigt att du håller ryggen rak och spänner magen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: