Läs också

Benlyft

Tänk på att... Lyft inte knät och handen högre upp från golvet än att du nätt och jämnt kan få in Aktiv Träning under.

Spårhunden – övning för en platt mage

Få en platt mage utan situps med den här styrkeövningen.

14 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: B2 – Spårhunden


Du tränar:

Djupt liggande muskler i mage och rygg.

Startposition:

Stå på alla fyra på golvet. Händerna ska placeras under axlarna och knäna ska vara rakt under höfterna

Tempo:

Det ska inte bli någon rörelse alls i överkroppen.

Rörelsen:

Lyft vänster hand och höger knä samtidigt och försök att hålla överkroppen i samma ställning hela tiden. Du ska bara lyfta handen och knät så pass högt att en tidning, t.ex. Aktiv Träning, kan pressas in under. Håll samma ställning i 40–60 sekunder. Byt därefter och lyft i stället höger hand och vänster knä.

Vila i två minuter när du har utfört övningen i 2 x 40–60 sekunder. Gå därefter tillbaka till övning B1 .

Träningsskolan, del 3: PLATT MAGE

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 3: Platt mage. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Platt mage Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: