Läs också

Benlyft

Tänk på att... Lyft inte knät och handen högre upp från golvet än att du nätt och jämnt kan få in Aktiv Träning under.

Spårhunden – övning för en platt mage

Få en platt mage utan situps med den här styrkeövningen.

14 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: B2 – Spårhunden


Du tränar:

Djupt liggande muskler i mage och rygg.

Startposition:

Stå på alla fyra på golvet. Händerna ska placeras under axlarna och knäna ska vara rakt under höfterna

Tempo:

Det ska inte bli någon rörelse alls i överkroppen.

Rörelsen:

Lyft vänster hand och höger knä samtidigt och försök att hålla överkroppen i samma ställning hela tiden. Du ska bara lyfta handen och knät så pass högt att en tidning, t.ex. Aktiv Träning, kan pressas in under. Håll samma ställning i 40–60 sekunder. Byt därefter och lyft i stället höger hand och vänster knä.

Vila i två minuter när du har utfört övningen i 2 x 40–60 sekunder. Gå därefter tillbaka till övning B1 .

Träningsskolan, del 3: PLATT MAGE

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 3: Platt mage. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Platt mage Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: