Tänk på: Undvik att sjunka ned med höften. Då blir övningen värdelös.

Små steg med böjda ben

VIDEO: Små steg med böjda ben tränar baklår, säte och ländrygg.

13 december 2013 av Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du tränar:

Baklår, säte och ländrygg.

Startposition:

Ligg på rygg med böjda ben. Lyft upp höften tills kroppen blir helt rak från axlar till knän.

Rörelse 1:

Ta pyttesmå steg framåt med fötterna och låt resten av kroppen ligga kvar.

Rörelse 2:

Gå så långt fram som möjligt utan att höften sjunker ned. Gå tillbaka till startpositionen igen med små steg.

Tempo:

Kontrollerat.

Antal:

Nybörjare: 3 x 3–5 Erfaren: 3 x 5–10

Läs mer om övningen Enligt Charles Poliquin, en av världens ledande fystränare, så finns det ett direkt samband mellan antalet knäskador och benböjningsövningen. Ju fler benböjningar, desto färre skador. Därutöver tränar övningen baklår, säte och ländrygg. Börja försiktigt – även om övningen är skonsam kan den ge rejäl träningsvärk dagarna efteråt.

Gå videre till Alternativ rodd

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: