TÄNK PÅ: Kroppen ska bilda en rak linje från axlar till knän. © Valling.com

Sidoplankslyft på knä

VIDEO: Sidoplankslyft på knä tränar de sneda magmusklerna, core, axlar och rumpa.

11 juni 2014 av Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du tränar: De sneda magmusklerna, core, axlar och rumpa.

Startposition: Lägg dig på golvet på ena sidan. Böj benen och håll en hantel i den hand som du håller upp från golvet. Lyft kroppen så att du bara stödjer dig på ena underarmen och knäna. Kroppen ska bilda en rak linje från axlar till knän.

Rörelse: Lyft upp hanteln tills armen blir rak. Sänk dig därefter ned långsamt.

Tempo: Lugnt och kontrollerat.

Antal: Nybörjare: 3 x 10 Erfaren: 4 x 10

Läs mer om övningen Alla varianter av sidoplankan ger bra träning. Och när det gäller att stärka coremuskulaturen och ryggen är hantellyft i sidoplanksposition effektivt. Förutom coremuskulaturen tränas sätet, axelstabiliteten, balansen och koordinationen med denna övning som även kallas gladiatorlyft.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: