Läs också

Benlyft

Tänk på Undvik att luta dig framåt för att komma längre ned.

Side bend

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Mage

Startposition:

Stå med en hantel i ena handen och med axelbrett avstånd mellan fötterna. Håll ryggen rak och titta rakt fram. Låt inte hanteln dra snett i axlarna – spänn musklerna!

Rörelse:

Sänk hanteln så långt ned längs benet som möjligt – utan att luta dig framåt eller skjuta höften bakåt. Tänk på att hålla ryggen rak. Sträck därefter på dig med en kraftfull rörelse.

Tempo:

Lugnt och kontrollerat ned och upp igen.

Antal:

4 x 8-10 repetitioner - 1 minuts vila.

Side bend

Sidoböjning är en övning som tränar bålmuskulaturen och främst den fyrkantiga ländryggsmuskeln, som är en muskel som sitter på sidan av kroppen mellan höften och revbenen. Muskeln är betydelsefull för en frisk och stark rygg. Du har säkert sett en del göra sidoböjningar med hantlar i bägge händerna – det är dock fel! Två hantlar gör att du i stort sett inte får ut något alls av övningen. Ställ dig i stället med ryggen mot en vägg och gör övningen. Om ryggen nuddar väggen så har du koll på att du inte lutar dig framåt under sidoböjningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: