Läs också

Utfallssteg

Utfallssteg

Så gör du en perfekt knäböj
Knäböj

Knäböj (squat) ger effektiv träning för en rad olika muskelgrupper

Så gör du en perfekt knäböj

Knäböj är en riktig klassiker inom styrketräningens värld. Se träningsvideon som visar hur du gör övningen med rätt teknik.

22 maj 2015

Knäböj (squat) ger effektiv träning av en rad olika muskelgrupper. Tyvärr gör många övningen på fel sätt och om man använder fel teknik är risken stor att den gör mer skada än nytta. Se videon med en perfekt knäböj.

Gör så här

1) Stå med skivstången placerad högst upp på ryggmuskulaturen. Händerna ska hållas lite bredare isär än axelbredd runt skivstången, medan fötterna ska placeras axelbrett isär. Håll ryggen rak.

2) Böj i knäna och höften och sjunk så lågt du kan utan att böja ryggen, och utan att bäckenet vinklas in under dig. Knäna ska hela tiden peka i samma riktning som fötterna. De får inte ”vinklas inåt” – du bör istället försöka att pressa ut knäna till sidan.

3) Sträck på benen och återgå till utgångspositionen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: