Tänk på att... Hela tiden hålla knäna lätt böjda och ryggen rak.

Rumänskt marklyft

VIDEO: Träna lår och säte med den här styrkeövningen med hantlar.

Övning på video: C1 – Rumänskt marklyft


Du tränar:

Baksida av lår, säte och ländrygg.

Startposition:

Stå med ett höftbrett avstånd mellan fötterna och lätt böjda knän. Håll en hantel i varje arm. Titta rakt fram.

Tempo:

Lugnt och kontrollerat.

Rörelsen:

Skjut höfterna bakåt och lite nedåt samtidigt som du lutar överkroppen framåt. Gå så långt ned som du kan med överkroppen. Stanna upp när du känner att det stramar rejält i baklåren. Skjut därefter fram höften och återgå till startpositionen igen.

När du har gjort ett set går du vidare till övning C2 utan att vila.

Träningsskolan, del 2: BREDARE BRÖST

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 2: Bredare bröst. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Bredare bröst Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: