Läs också

Benlyft

Tänk på Undvik att hänga som en hösäck.

RKC-planken

VIDEO: RKC-plankan tränar magen

Du tränar:

Magen

Startposition:

Lägg dig på golvet så att du bara vilar på tårna och underarmarna. Håll kroppen stel som en planka. Placera armbågarna på golvet i jämnhöjd med dina ögon. Ligg kvar. Försök att dra armbågarna nedåt och tårna uppåt – du ska inte röra på dig, men du ska känna att magen spänns.

Tempo:

Inget alls – övningen är statisk.

Antal:

Nybörjare: 3 x 10–20 sekunder Erfaren: 3 x 20–40 sekunder

Läs mer om övningen Om du tycker att den vanliga plankan är tuff, så kan du prova RKC-plankan – den är ännu tuffare. Då placeras armbågarna längre fram vilket gör en stor skillnad (ökad belastning). Russian Kettlebell Challenge-plankan gör att magmusklerna tränas supereffektivt och att du blir stabilare i kroppen.

Gå videre till kobra i

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 4

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: