Läs också

Thrusters

Tänk på Hälarna ska lämna golvet när du sträcker på benen.

VIDEO: Push press

VIDEO: Push press tränar höfter, ben, axlar, armar och bål.

Du tränar:

Axlar och armar.

Startposition:

Stå med axelbrett avstånd mellan fötterna och med en hantel i axelhöjd. Håll ryggen rak och titta framåt.

Rörelse:

1. Böj lätt i knäna, maximalt 10–15 cm. Håll ryggen rak hela tiden.

2. Sträck snabbt och kraftfullt på benen. Samtidigt som du sträcker helt på knäna och höfterna, så lyfter du upp hanteln med rak arm. Sänk sedan armen sakta och återgå till startpositionen. Byt arm när du blir trött.

Tempo:

Lyft explosivt, men sänk vikten långsamt.

Antal:

4 x 6-8

Push press tränar höfter, ben, axlar, armar och bål. Om du bara håller i en hantel på ena sidan så skapas det en obalans som kroppen försöker att kompensera för. Därför aktiveras bålmusklerna djupt inne vid ryggraden extra mycket. Håll ryggen rak och pröva att hålla en normal svank i ryggen även när armen är rak.

Gå videre till Back burn

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: