Läs också

Växelvis rodd

Tänk på: Om du inte orkar pressa dig upp från golvet så kan övningen göras i en mer upprätt variant, med händerna på t.ex. en låda eller på en soffa.

Plyoarmhävningar

VIDEO: Plyoarmhävningar tränar bröst, axlar, överarmar och mage.

Du tränar:

Bröst, axlar, överarmar och mage.

Startposition:

Lägg dig på golvet, placera händerna under axlarna och spänn kroppen så att den blir helt rak från axlar till fot. Böj armbågarna och sänk ned kroppen mot golvet. Nu är du redo.

Rörelse:

Sträck armarna kraftfullt så att händerna lyfter från golvet. Landa på händerna och gör en glidande övergång till nästa armhävning.

Tempo:

Explosivt upp, så långsamt som möjligt ned.

Antal:

Nybörjare: 3 x 4–6 Erfaren: 3 x 6–10

Läs mer om övningen Plyometriska armhävningar tränar bröst-, axel-, överarms- och magmuskler. Det är en explosiv övning som ska utföras kraftfullt. Denna variant av armhävningar gör att många muskler aktiveras samtidigt eftersom hela överkroppen tvingas samarbeta för att pressa kroppen uppåt. Försök att pressa dig upp igen direkt när du landar – du kommer att fortsätta sjunka ned ändå – men du dämpar fallet en aning.

Gå videre till Små steg med böjda ben

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Skulle du kunna tänka dig att anlita en personlig tränare?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: