Läs också

Benlyft

Tänk på Vinkla ut armarna ca 45 grader från kroppen.

Plankan

VIDEO: Plankan tränar mage.

Du tränar:

Mage.

Startposition:

Lägg dig på golvet och placera armbågarna rakt under axlarna.

Rörelse:

Lyft dig upp så att du endast vilar på armbågar och tår. Håll kroppen helt rak från axlar till fötter. Ligg kvar så länge som möjligt.

Tempo:

Statiskt – ligg helt stilla.

Antal:

Nybörjare: 3 x 20–30 sekunder Erfaren: 3 x 30–60 sekunder

Plankan är den ultimata magövningen som passar perfekt i alla träningsprogram. Man behöver faktiskt inte köra några andra magövningar om man klarar av att göra plankan i minst 60 sekunder. Tycker du att det verkar för svårt? Försök att knyta händerna så hårt som möjligt och spänn benen och sätet ordentligt. Även om magmusklerna böjer och vrider ryggraden, så är deras främsta funktion att stabilisera ryggraden – vilket plankan tränar. Världsrekordet för plankan sägs för övrigt vara 1 timme och 22 minuter!

Gå videre till isometriska armhävningar

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: