Cookie- och Sekretesspolicy

Tänk på:

Böj inte för mycket på ståbenets knä.

Enbensmarklyft

VIDEO: Enbensmarklyft tränar sätesmuskel och rygg.

  • Av Jannik Petersen & Jakob Benn.
  • Aktiv Träning nr. 12, 2013

Du tränar:

Sätesmuskel och rygg.

Startposition:

Stå med benen ihop och rak rygg. Sträck på överkroppen och titta rakt fram.

Rörelse:

Lägg kroppstyngden på ditt ena ben, böj i höften och sänk överkroppen framåt. Försök att nå ned till golvet med fingrarna. Sträck samtidigt det andra benet bakåt. Res dig sedan upp igen.

Tempo:

Låt det ta 2–3 sek. att luta dig framåt och 1–2 sek. att gå upp igen.

Antal:

Nybörjare: 3 x 7–10
Erfaren: 3 x 10–15

Läs mer om övningen
Marklyft är en utmanare till benböjningar om att vara världens bästa styrkeövning. Den här varianten av marklyft görs på ett ben för att belastningen på musklerna ska vara tillräckligt hög även utan vikter. Övningen gör att du blir starkare i ländryggen så att bl.a. löpsteget blir bättre. Undvik att vrida överkroppen när du lutar dig framåt. I början kanske du måste parera lite med kroppen för att hålla balansen, men i likhet med mycket annat blir det lättare ju mer du tränar. Gör 7–15 upprepningar med höger ben och byt sedan till vänster ben.

Gå videre till Diamantarmhävning

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 5

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Triple knee tuck

Triple knee tuck

Styrkeövningar |

Träna hela kroppen, med den här ...

Läs mer
Lying leg lift

Lying leg lift

Styrkeövningar |

Träna hela kroppen, med den här ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>One leg RDL

ExclusiveExclusiveOne leg RDL

Styrkeövningar |

Träna hela kroppen, med den här ...

Läs mer
Push-up crunch

Push-up crunch

Styrkeövningar |

VIDEO: Push-up crunch tränar armar, ...

Läs mer
Kobra i

Kobra i

Styrkeövningar |

VIDEO: Kobra i tränar ländryggen och ...

Läs mer
Nytt
Burpees

Burpees

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Boxhopp

Boxhopp

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
armhävn

armhävn

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
armhävn

armhävn

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Utfall

Utfall

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män