Läs också

Breda pull-ups

Tänk på att.... Se till att hålla armbågen rakt under handleden hela tiden.

Militärpress med en arm – övning för starka armar

VIDEO: Ge dina överarmar en extra utmaning med den här övningen med hantlar.

8 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: A1 – Militärpress med en arm


Du tränar:

Överarmens baksida (triceps) och axlar.

Startposition:

Stå med ett höftbrett avstånd mellan fötterna och en hantel vid axeln. Håll ryggen rak och titta rakt fram.

Tempo:

Vrid armen långsamt ut mot sidan och pressa upp hanteln mot taket med en kraftfull och snabb rörelse. Gör därefter rörelsen långsamt baklänges. Hela övningen bör ta cirka 10 sekunder.

Rörelsen:

Vrid axeln långsamt så att hanteln förs ut åt sidan 2 . Pressa sedan upp vikten över huvudet med en snabb och kraftfull rörelse . Därefter ska vikten sänkas ned till axelhöjd igen och axeln ska vridas inåt till startpositionen igen.

Fortsätt med övning A2 utan att vila när du gjort en omgång med varje arm.

Träningsskolan, del 1: STARKA ARMAR

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 1: Starka armar. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Starka armar Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: