Läs också

VIDEO: Bryggan

Tänk på Hantlarna ska hela tiden nudda benen.

Marklyft med sträckta ben

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Baklår och säte

Startposition:

Stå med höftbrett avstånd mellan fötterna och med hantlarna mot låren.

Rörelse:

Böj i höften och sänk ned hantlarna längs låren, medan du håller ryggen rak och knäna helt sträckta.

Gå ned 5–15 cm under knäna om du kan. Sträck sedan på dig igen – med raka ben.

Tempo:

Lugnt och kontrollerat. En repetition bör ta 4–5 sekunder.

Antal:

3 x 10-12 repetitioner - 1 minuts vila.

Gå videre till Squat.

Marklyft med sträckta ben

Marklyft med sträckta ben tränar baklåren och sätet så att du t.ex. kan löpa snabbare och hoppa högre. Gå inte längre ned än att du kan hålla ryggen rak hela tiden. Kanske kan du bara sänka ned vikterna till den position som visas på bild nr 2, innan du måste kröka på ryggen. I så fall går det bra att stanna där.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: