Tänk på: Dra ihop skulderbladen medan överkroppen är upplyft.

Kobra W

VIDEO: Kobra W tränar ländrygg och axlar.

Du tränar:

Ländrygg och axlar.

Startposition:

Ligg på mage med överarmarna lätt framåtriktade och armbågarna i 90-graders vinkel. Pressa tårna nedåt och spänn sätet.

Rörelse:

Lyft upp bröstet och dra armbågarna bakåt medan du är kvar i det övre läget. Sänk sedan sakta ned kroppen till golvet igen.

Tempo:

1 sekund upp, håll samma ställning i 4–5 sekunder, 1 sekund ned.

Antal:

Nybörjare: 3 x 7–10 Erfaren: 3 x 10–15

Kobra W är en bra ryggövning för alla som sitter mycket framför en dator. Övningen tränar delar av kroppen som många är svaga i eftersom man sitter stilla för mycket framför datorn hemma eller på jobbet. Förutom musklerna i sätet och ländryggen tränas också de stabiliserande musklerna i axlarna samt i bröstryggen. Kobra W stärker också de muskler som bidrar till en bättre och mer upprätt kroppshållning.

Gå videre till Armhävningar

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 2

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: