Läs också

Sittande rodd

Tänk på Dra in skulderbladen mot varandra när du är i det övre läget.

Kobra i

VIDEO: Kobra i tränar ländryggen och sätesmusklerna.

Du tränar:

Ländryggen och sätesmusklerna

Startposition:

Lägg dig på mage på golvet med armarna längs sidorna. Pressa tårna mot golvet och spänn sätet.

Rörelse:

Lyft upp bröstkorgen från golvet. Vrid samtidigt händerna utåt så att du känner hur spänningen ökar mellan skulderbladen.

Tempo:

Lyft upp överkroppen långsamt, ligg kvar i 4–5 sek. och gå långsamt ned igen.

Antal:

Nybörjare: 3 x 6-8 Erfaren: 3 x 8-12

Läs mer om övningen Kobran känner du redan till om du har följt med sedan ”20-10-serien” startade. Den här gången bjuder vi på en annan variant av den supereffektiva övningen. Kobran tränar många av de muskler som de flesta människor är svaga i: sätet och ländryggen. Dessutom tränas bröstryggen och de små musklerna som stabiliserar axeln. Det är med andra ord en övning för alla som sitter flera timmar varje dag framför datorn. Övningen stärker också de muskler som bidrar till en bättre kroppshållning.

Gå videre till burpee

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 4

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: