Hur ska jag ligga när jag gör bänkpress?

Jag tycker att det känns lite ostadigt när jag kör bänkpress. Hur ska jag göra för att ligga på rätt sätt på bänken?

Bänkpress är en effektiv övning som kan få bröstmusklerna att växa rejält, samtidigt som baksidan på överarmarna stärks effektivt. Men för att kunna lyfta tungt, måste du också ligga stabilt.

Det är främst fötternas placering som avgör om man ligger bra. Här ovanför ser du hur du ska göra.

Försök inte att pressa ländryggen mot bänken utan försök att hålla kvar din naturliga svank i ländryggen. Du kan komplettera bänkpress på en platt bänk med ”lutande bänkpress” genom att du höjer sitsen till lite mer än 45 grader.

Det ger omväxling och stimulerar muskeltillväxten i övre delen av bröstkorgen.

Gör så här Sära på benen och böj på knäna så att du ligger stadigt på bänken.

Placera hela fotsulorna mot golvet – det räcker inte bara med att sätta i hälarna.

Ligg på bänken så att ögonen hamnar rakt under skivstången. När du lyfter upp stången kan du jobba utan att stöta emot ställningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: