Hur blir mina pull-ups jobbigare?

När jag styrketränar brukar jag göra tre set à sex repetitioner med pull-ups. Hur kan jag göra övningen mer krävande?

Om du maximalt klarar av att göra tre set à sex repetitioner, så finns det ingen anledning att göra övningen ännu jobbigare.

Först när du kan göra tre set à 10 repetitioner relativt obesvärat, och hela tiden med en bra teknik, är det dags att öka belastningen.

Då kan du pröva pull-up-varianterna här nedan. För att du ska nå dit kan du t.ex. pröva att göra pyramidset: börja med att göra så många repetitioner som möjligt – t.ex. sju. Under nästa set gör du sex, sedan fem osv.

Variera med tre tuffa övningar

PULL-UPS MED VIKT Ta på dig en ryggsäck med några viktskivor i och gör sedan dina pull-ups. Eller ta på dig ett skärp runt midjan och fäst en viktskiva i det.

L-FORMADE PULL-UPS Lägg en handduk runt stången och fatta tag om ändarna med händerna. Lyft fötterna så att benen och överkroppen ser ut som ett L. Dra dig upp med armarna och håll benen utsträckta framför höften. Då blir det tuffare för magen och biceps.

PULL-UPS MED EN ARM Fatta tag om stången med ena handen (underhandsgrepp) och fatta tag om handleden med den andra. Dra dig nu upp mot stången genom att endast använda den arm du hänger i. Här får dina bicepsmuskler visa vad de går för på allvar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: