Läs också

Benlyft

Tänk på att... Undvika att sjunka ihop med bröstkorgen – sträck i stället upp bröstet.

Gång på stället – övning för en platt mage

Få en platt mage utan situps med den här styrkeövningen.

14 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: A2 – Gång på stället


Du tränar:

Djupt liggande muskler i mage och rygg (bålmuskler) och övre delen av ryggen.

Startposition:

Stå på ett ben och håll en hantel i varje hand. Den ena armen håller du rak ned längs sidan, den andra armen håller du uppe vid axeln.

Tempo:

Lugnt tempo så att du kan hålla balansen.

Rörelsen:

Gå på stället med höga knälyft. Hantlarna ska vara stilla medan du växelvis lyfter höger och vänster knä. Byt gärna arm halvvägs genom setet, som bör ta cirka 60 sekunder för nybörjare att genomföra. Erfarna bör träna 40 sekunder åt gången, men med tyngre vikt.

Vila i två minuter när ett set är avklarat. Fortsätt med övning A1.

Träningsskolan, del 3: PLATT MAGE

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 3: Platt mage. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Platt mage Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: