Man och kvinna ligger i planka.
© Colourbox

Fyra misstag du alltid gör när du gör plankan

Du tror säkert att du gör den rätt. Men gör du verkligen det?

8 mars 2017 av Anja Bruneskjold / I FORM

Det är faktiskt inte helt lätt att göra plankan helt korrekt. Och så finns det ett hav av varianter. Vi har listat de fyra vanligaste felen man gör när man gör plankan.

1. Din rygg är inte rak

Och det är viktigt att den är det. Om du svajar i ryggen, riskerar du nämligen att göra mer skada än nytta. Se till att hålla fokus på dina höfter, så att de inte sjunker ner mot golvet. Höfterna ska helst vara på samma höjd som dina axlar. Det krävs lite övning, men sedan gör du inte det här misstaget igen.

2. Du gör en sned sidoplanka

Den ska göras genom att din ena arm är i golvet, medan den andra är i luften. Men här är det viktigt att armarna är raka. Man blir annars lätt skev i kroppen om man t ex lyfter upp armen långt över huvudet.

24 varianter av plankan

3. Ditt huvud hänger ner

Och det är inte så smart! Se till att nacken är helt rak – och i linje med ryggen – när du gör plankan. Annars får du snabbt ont i både nacke och rygg. Dessutom får du inte maximalt utbyte av övningen.

4. Du böjer armarna

Det här felet är superklassiskt. Men även om det är jobbigt att hålla armarna helt sträckta får du inte böja dem det allra minsta. Håll armarna rakt upp och ner, håll nacken rak utan att spänna den, men se till att spänna i magen och ryggen under hela övningen.


Lycka till!

Rivstarta träningen med det nya träningssetet från Kari Traa. Beställ det till specialpris med I FORM här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: