Tänk på Håll upp armbågarna. Det gör att du undviker att luta dig bakåt med överkroppen.

Front squat - video

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Lårets framsida

Startposition:

Stå med axelbrett avstånd mellan fötterna. Håll upp hantlarna framför bröstet så nära kroppen som möjligt. Titta rakt fram.

Rörelse:

Pressa höften bakåt som om du skulle till att sätta dig ned. Håll ryggen rak hela tiden.

Gå ända ned tills baklåren blir vågräta och res dig sedan upp.

Tempo:

Låt det ta 2–3 sekunder att komma ned. Sträck sedan på dig igen med en snabb rörelse.

Antal:

3 x 10-12 repetitioner - 1 minuts vila.

Gå videre till Axelpress .

Front squat

Den s.k. front squat-övningen tränar i högre grad lårens framsida än den klassiska benböjnings-övningen. Det beror på att hantlarna bärs framför kroppen. Den placeringen av vikterna är också skonsammare för ländryggen. Greppa alltså vikterna och ”Shut up and squat”.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: