Tänk på: Pressa in hakan mot bröstet, knyt händerna, och pressa in armarna mot kroppen.

Explosiva situps

VIDEO: Explosiva situps tränar magen.

15 november 2013 av Jannik Petersen & Jakob Benn.

Du tränar:

Magen.

Startposition:

Ligg på rygg på golvet med raka ben. Placera händerna på bröstkorgen och pressa hakan mot bröstet och händerna.

Rörelse:

Med en glidrörelse sätter du dig snabbt upp och drar samtidigt upp knäna mot bröstet. Ta tag om vrister eller skenben. Släpp taget och lägg dig ned igen.

Tempo:

Så snabbt som möjligt.

Antal:

Nybörjare: 3 x 6–10 Erfaren: 3 x 10–20

Läs mer om övningen Det här är en explosiv situp som ska göras i ett högt tempo. 100 situps på fyra minuter lyder världsrekordet på! Om du pressar in hakan mot bröstet och lägger händerna högt uppe på bröstkorgen så pressas ländryggen mot golvet. Det gör övningen skonsammare för ryggen.

Gå videre till Alternativ rodd

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 5

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: