Tänk på Krumma inte ryggen, den ska vara rak hela tiden.

Ettbens marklyft

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Ländrygg och lår

Startposition:

Stå på ett ben och håll en hantel i motsatt hand. Böj lätt på det andra benet, sträck på ryggen och titta rakt fram.

Rörelse:

Böj höften, luta dig framåt och sänk ned vikten mot golvet, medan du håller balansen med det bakre benet.

Sänk ned vikten ända till mitten av skenbenet och sträck sedan på dig igen. Byt ben efter 10 upprepningar och för över vikten till andra handen.

Tempo:

Kontrollerat.

Antal:

4 x 8–10 repetitioner - 1 minuts vila.

Gå videre till RKC Plankan.

Ettbens marklyft

Ettbensövningar ökar stabiliteten runt fotleder, knän och höfter, och marklyft på ett ben stärker dessutom ländryggen, sätet och baksidan av låret. När du håller hanteln i motsatt hand till ståbenet, så tränas sätet och bålmusklerna extra pga. obalansen i kroppen. Om du har svårt att hålla balansen, så kan du sätta ned stortån på det bakre benet i golvet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: