Läs också

Breda pull-ups

Tänk på att... Undvika att luta dig framåt. Se till att stå med rak rygg och sträck på bröstet.

Enkel armböj – övning för starka armar

VIDEO: Ge dina överarmar en extra utmaning med den här övningen med hantlar.

8 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: B1 – Enkel armböj


Du tränar:

Biceps.

Startposition:

Stå med ett lagom stort avstånd mellan fötterna och titta rakt fram. Håll en hantel i varje hand – börja med att ha höger hantel uppe vid axeln och den andra hanteln i vänster arm som hålls utsträckt.

Tempo:

Låt det ta 2–3 sekunder att sänka hanteln. Lyft den sedan med en snabb och kraftfull rörelse.

Rörelsen:

Håll kvar höger hantel uppe vid axeln medan du för upp den andra hanteln mot vänster axel . Sänk därefter ned höger hantel med rak arm, medan du låter vänster hantel vara kvar uppe vid axeln 3 . På så sätt får armarna jobba växelvis.

Gå vidare till övning B2 utan att vila när du gjort en omgång av övningen.

Träningsskolan, del 1: STARKA ARMAR

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 1: Starka armar. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Starka armar Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: