Tänk på: Placera händerna rakt under ditt hjärta.

Diamantarmhävning

VIDEO: Diamantarmhävning tränar överarmarna – den stora muskelgruppen på baksidan av överarmen som utgör två tredjedelar av armmusklerna.

15 november 2013 av Jannik Petersen & Jakob Benn.

Du tränar:

Överarmarna.

Startposition:

Lägg dig med raka armar på golvet. Håll kroppen stel som en pinne. Håll ihop händerna så att tummen och pekfingrarna bildar ett rutertecken.

Rörelse:

Böj i armbågarna och sänk kroppen så långt ned mot golvet som möjligt. Sträck därefter på armarna igen.

Tempo:

2 sek. ned, 1 sek. upp.

Antal:

Nybörjare: 3 x 5–8 Erfaren: 3 x 8–12

Läs mer om övningen I den här övningen flyttar du merparten av belastningen från bröstmuskler och axlar till triceps – den stora muskelgruppen på baksidan av överarmen som utgör två tredjedelar av armmusklerna. Om du inte orkar göra 5–12 reps på tå så kan du stå på knä i stället. Då blir övningen lättare, men ger ändå resultat. När du kan göra 10–12 st. knästående så är det dags att prova på tå igen.

Gå videre till Explosiva situps

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 5

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: