Man med stark rygg
© iStock

Denna övning gör din ryggträning effektivare

"När jag tränar ryggen kör jag alltid samma drag-mot-bröst-övning. Har ni tips på någon bra och effektiv ryggövning som jag kan komplettera med?"

3 maj 2017 av Hans W. Gottlieb

SVAR: Ett bra val är övningen bent-over rows, som kan göras med hantlar eller skivstång. 

Den ger utmärkt träning för ryggen, och genom att justera vinkeln mellan armbågen och överkroppen kan du välja mellan att träna den breda ryggmuskeln eller bröstryggen. 

Med armbågen nära kroppen tränas den breda rygg­muskeln mer, medan bröstryggen tränas mer om armbågen är en bit ifrån kroppen. 

Framåtböjd rodd

Gör så här: Greppa tag om en relativt tung hantel med höger hand. 

Placera vänster knä på en bänk, och böj lätt på höger ben som du har golvkontakt med. 

Stöd dig med vänster hand på bänken, och håll ryggen rak. 

För hanteln ända upp så att den nuddar bröstkorgen, och sänk sedan långsamt tillbaka tills armen blir rak. 

Upprepa 8–12 gånger och byt därefter arm. 

© iStock

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: