Den bästa bicepsövningen som du inte brukar göra

Boosta din bicepsträning med en liten twist.

13 juni 2017 av Kasper Danborg och Jesper U. Larsen

Biceps curl är en populär och klassisk övning för överarmarna, men den finns i massor av effektiva varianter som du med fördel kan ha med i ditt program. Med några enkla förändringar kan du utmana muskeln på nya sätt och få ett ökat utbyte av din träning.

Om du drömmer om ett par biffiga ”guns”, så är enarmscurl i dragapparat en suverän övning. Genom att använda dragapparaten så aktiveras muskeln tidigare än när du använder fria vikter, och du får en jämn belastning under hela övningen.

Dessutom får du stöd med armen mot baksidan av en träningsbänk, vilket gör att bicepsmusklen blir mer isolerad. Resultatet är en övning där du verkligen kan pumpa upp dina biceps och trötta ut muskulaturen maximalt.  

Gör övningen så här  

1) Ställ dig med framsidan mot dragapparaten. Stå lätt framåtböjd med D-handtaget i ena handen och armen vilande mot ryggstödet på en träningsbänk i nästan lodrät position. Benen ska hållas något isär.

2) Dra nu upp handtaget mot axeln så att armbågen blir helt böjd. Återgå därefter sakta tillbaka till startpositionen. 

I ett kommande nummer av tidningen Aktiv Träning guidar vi dig till de 10 bästa övningarna som du kan göra i dragapparaten. Just nu får du 3 nummer för bara 89 kr. Se erbjudandet här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: