Tänk på Undvik att armarna vinklas snet t framåt. Pressa vikterna rakt upp mot taket.

Curl & press

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Armar och bål

Startposition:

Stå med höftbrett avstånd mellan fötterna och med hantlarna ned utefter sidan. Sträck på ryggen och titta rakt fram.

Rörelse:

Börja övningen med att dra upp axlarna mot öronen.

Böj samtidigt armbågarna och lyft snabbt upp hantlarna till axelhöjd.

Utan att vila pressar du upp vikterna med raka armar och sänker dem sedan tillbaka till startpositionen. Sänk vikterna långsamt – först till axlarna, sedan till höfterna.

Tempo:

Lyft explosivt, sänk långsamt och kontrollerat.

Antal:

4 x 8–10 repetitioner - 1 minuts vila.

Gå videre till inverted row.

Curl & press

Curl och press är en suverän överkropps- och bålövning som tränar överarmarna, axlarna och de djupt liggande bålmusklerna runt ryggraden. Övningen används för att träna explosiv styrka i överkroppen. Om det börjar kännas för tungt när du har gjort 7, 8 eller 9 upprepningar går det bra att hjälpa till med fotleder och knän under de sista upprepningarna. Det lilla ”axellyftet” (se steg 2) gör att muskelspänningarna i nacken minskar – och det skapas ett momentum som gör att det blir lättare att få upp vikterna mot axlarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: