Tänk på Håll kvar armarna i ”kl. tio i två”-ställning även när du lyfter på överkroppen.

Cobra Y

VIDEO: Cobra Y tränar länd-/bröstrygg

Du tränar:

Länd-/bröstrygg

Startposition:

Lägg dig på golvet med armarna utsträckta snett framför kroppen. Tänk dig att armarna föreställer visarna på en klocka – placera armarna så att den ena visar klockan tio och den andra visar klockan två. Se till att tummarna riktas uppåt.

Rörelse:

Pressa tårna mot golvet och spänn sätet. Lyft bröstet och armarna så högt som möjligt.

Tempo:

1 sek. upp, håll kvar i 4–5 sek, 1 sek. ned.

Antal:

Nybörjare: 3 x 7–10 Erfaren: 3 x 10–15

Den här övningen kallas ibland för liggande kobran. Den passar bra för alla som sitter mycket framför en dator. Man ska nämligen försöka att efterlikna en kobra som precis ska till att fånga ett byte. Övningen tränar ländrygg, säte och bröstrygg och den stärker alla muskler som bidrar till en upprätt och god kroppshållning. Dessutom förebyggs skador hos alla dem som använder axlarna i sina respektive idrotter.

Gå videre till plankan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: