Tänk på: Undvik att falla framåt när du böjer på knät. Håll överkroppen upprätt.

Bulgarisk benböjning

VIDEO: Bulgarisk benböjning tränar låren.

13 december 2013 av Jakob Benn & Jannik Petersen.

Du tränar:

Lår.

Startposition:

Stå med rak rygg, sträck på överkroppen och titta rakt fram. Placera ena foten på en stol, soffa eller bänk ett långt steg bakom dig. Sträck på det främre knät.

Rörelse:

Böj på ståbenet och låt kroppen sjunka ned mot golvet. Stanna upp när baklåret på det främre benet är parallellt med golvet. Sträck därefter på benet och gå ända upp igen. Se till att sträcka helt på knät. Byt ben efter 7–15 upprepningar.

Tempo:

3 sekunder ned, 1–2 sekunder upp.

Antal:

Nybörjare: 3 x 7–10 Erfaren: 3 x 10–15

Läs mer om övningen Ingen vet var namnet kommer ifrån. Men övningen fanns långt innan de bulgariska tyngdlyftarna gjorde den populär. Tyngdlyftarna använder övningen för att träna låren utan att överbelasta ländryggen. Det kan du också göra – samtidigt som du motverkar den stelhet som en stillasittande livsstil medför. Övningen kan verka svår i början, men du kommer snabbt att få bättre balans och styrka.

Gå videre till Armhävningar

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: