Läs också

Bergsklättring

Tänk på Undvik att luta dig framåt. Försök att hålla överkroppen upprätt hela tiden.

Bulgarian split squat

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Lår och säte.

Startposition:

Placera den bakre foten på en stol eller en pall och det främre benet en bit fram. Håll hantlarna ned längs sidorna. Räta på ryggen och titta framåt.

Rörelse:

Böj det främre benet tills baklåret är parallellt med golvet. Håll överkroppen så upprätt som möjligt. Skjut därefter ifrån med det främre benet så att du kommer upp igen. Tänk på att sträcka ut knät helt.

Tempo:

Långsamt. Låt det ta 3–4 sekunder att komma ned och upp.

Antal:

4 x 8-10 repetitioner - 1 minuts vila.

Gå videre till Hip thrust.

Bulgarian split squat

Bulgarian split squat, eller enbensböj, är en övning som många ägnar sig åt på gymmet. Och det är lätt att förstå varför, eftersom både sätesmusklerna och framsidorna av låret tränas. Ju högre upp du placerar foten, desto smidigare behöver du vara för att kunna göra övningen – var därför inte för ambitiös i början.

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: